понедельник, 19 июля 2021 г.

Облаштування кабінету інформатики

Перше питання нашої лекції: Вимоги до облаштування КІІКТ. Розпочнемо з того, що адміністрація школи планує створити кабі­нет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (далі — КІІКТ). Що ж необхідно врахувати в першу чергу для того, щоб надалі не ускладнювати роботу як учителю інформатики, так і адміністрації. Перш за все, необхідно уважно ознайомитись із Положенням про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій [1]. У положенні визначено: - кабінет повинен розміщуватись в окремому приміщенні й мати допо­міжне приміщення (лаборантську). Не дозволяється розміщувати ка­бінети обчислювальної техніки в підвальних приміщеннях будинків. - площа кабінету: відповідно до вимог приміщення кабінету повинно мати висоту не менше 3,6 м; площу з розрахунку на одне робоче мі­сце, обладнане комп'ютером, не менше 6 м2 та об'єм — не менше 20 м3. За відсутності в навчальному закладі відповідного приміщення допускається мати площу на одне робоче місце не менше 4,5 м2). Від­повідно до потреб школи і вимог ДСанПіН підбирається кількість ПК на запропоновану площу кабінету. Насправді ми маємо наповненість класів не менше ЗО учнів, і для того, щоб забезпечити робоче місце для кожного учня, оптимальною кіль­кістю є 16 комп'ютерів. Отже, площа кабінету ((16+1)х4,5) дорівнює 76,5 м2. Орієнтація вікон кабінету повинна бути на північ, північний схід, допускається, як виняток, — на північний захід [1] (п. 3.20 ДНБ В.2.2-3-97). На що впливає орієнтація вікон? По-перше, на попадання у вікна прямих сонячних променів, по-друге, на температуру в класі. Визнача­ючи розташування КПКТ, на одне з перших місць ми поставили б ви­моги безпеки від несанкціонованого доступу в кабінет. Лаборантська. Площа лаборантської повинна бути 16-18 м2. Лабо­рантська повинна мати два входи — з кабінету та з коридору. На на­шу думку, обов'язковим є вхід до лаборантської з кабінету. Додатко­вий вхід з коридору бажаний. Але наявність другого входу вимагає додаткових витрат на засоби сигналізації. Облаштування, обладнання, реконструкція КПКТ здійснюється відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм влашту­вання, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та органі­зації навчально-виховного процесу, затверджених постановою Го­ловного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 №63 (ДСанПіН 5.5.2.008-01), та Державних санітарних норм і пра­вил улаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режиму праці учнів на персональних ком­п'ютерах, затверджених постановою Головного державного саніта­рного лікаря України від 30.12.98 №9 (ДСанШН 5.5.6.009-98) [1]. Стіни, стеля, підлога й обладнання (меблі, штори, шафи та ін.) пови­нні мати світлі покриття з матовою фактурою. Забороняється оздоб­лювати приміщення КПКТ деревостружковими плитами, плівкови­ми та рулонними синтетичними матеріалами, синтетичним кили­мовим покриттям, миючими шпалерами, шаровим паперовим плас­тиком та іншими полімерними матеріалами, що можуть виділяти шкідливі хімічні речовини і сприяти підвищенню статичного елек­тричного поля. Поверхня підлоги повинна мати антистатичне по­криття та бути зручною для вологого прибирання. Штучне освітлення КПКТ повинно здійснюватись системою загаль­ного освітлення люмінесцентними світильниками білого (ЛВ) чи те­плого білого світла (ЛТВ), обрамлених спеціальною розсіюючою ар­матурою. Необхідно проводити чищення скла вікон та світильників не менше двох разів на рік, а також заміну перегорілих ламп у міру їх виходу із ладу. У кабінетах та класах учбових закладів, де навчання проводиться із застосуванням персональних комп'ютерів, температура повітря по­винна бути 19,5±0,5°С, відносна вологість повітря 60±5%, швид­кість руху повітря не більшою 0,1 м/с. Недотримання цих вимог до мікроклімату може призвести до зміни рівня іонізації повітря та співвідношення легких і важких аерофонів у приміщеннях, обладна­них комп'ютерною технікою. У кабінетах та класах навчальних за­кладів повинен бути забезпечений трикратний обмін повітря за го­дину. Для охолодження та очищення повітря від пилу в кабінетах та класах можуть бути встановлені побутові кондиціонери, які мають позитивний гігієнічний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи ГСЕУ МОЗ. У кабінеті для забезпечення оперативного нагляду за дотриманням основних санітарно-гігієнічних вимог бажано мати психрометр (або термометр і гігрометр). До КІІКТ підводиться окрема телефонна лінія для встановлення зв'я­зку з установою (провайдером), яка надає послуги до мережі Інтернет, або виділена лінія зв'язку з відповідною установою. Лінія також мо­же використовуватись для постановки кабінету на сигналізацію. Отже, ми визначили головні вимоги до облаштування КІІКТ, тепер переходимо до наступного не менш важливого питання: Підготовка приміщення для КІІКТ. Тепер необхідно зробити весь набір ремонтно-будівельних робіт для того, щоб Ваш кабінет міг нормально функціонувати. Наведемо деякі поради щодо проведення таких робіт. Стеля — найпростіший варіант: просто якісно заґрунтована та побі­лена. За наявності коштів ми б рекомендували зробити підвісну сте­лю (красиво, надовго і ніщо не сиплеться на голову та комп'ютери). Освітлення — вважається, що лампи денного світла найбільш на­ближені до природного освітлення і не дають відблисків на екранах, тому рекомендуємо обладнати кабінет такими лампами. Електропроводка — на нашу думку, її краще робити по стіні, не хова­ючи її всередину стіни, а просто ізолювавши захисним кожухом, це на­дійніше, зручніше, простіше. На одну фазу підключайте групу не біль­ше 5-6 комп'ютерів. Кожна група комп'ютерів повинна мати свій авто­матичний вимикач. У кабінеті повинен бути і загальний електрорубильник. Розташовуватися він повинен у такому місці, яке буде доступне у випадку виникнення загоряння чи короткого замикання. Звичайно, рубильники розміщують недалеко від робочого місця вчителя. Якщо робоче місце вчителя знаходиться неподалік лаборантської, ра­димо електрорубильник з «автоматами» розмістити за її дверима, щоб цими достатньо громіздкими пристроями не псувати вигляд кабінету. На кожен персональний комп'ютер потрібно виділити 3 електро­розетки (для системного блоку, монітора і підключення колонок). Та­кож не забудьте про розетки для хаба чи свича. Усі електророзетки по­винні бути із заземленням. Локальна мережа — визначаємо оптимальне місце знаходження мереженого комунікатора «свіча» і від усіх робочих місць учнів, а також учительського місця прокладаємо до нього кабель (виту па­ру). Прокладку мережі здійснюємо на відстані не менше 50 см. від електропроводки, щоб запобігти впливу магнітного поля на роботу мережі. З урахуванням розвитку кабінету на перспективу мереже­вий комунікатор повинен мати декілька запасних портів для під­ключення до майбутньої шкільної мережі. Оптимальним є 24 порти. Стіни — усі лакофарбові та інші покриття повинні задовольняти ви­могам ДСанПіН. Ми радимо обклеїти стіни світлими шпалерами (вони візуально збільшують об'єм приміщення але не миючими!), а щоб під час прибирання кабінету на них залишалось менше плям, варто низ обклеїти більш: темними шпалерами (висотою від 0,8 до 1 м). Підлога — краще стелити лінолеум. Лінолеум має гарні властивості ізо­ляції, добре піддається гігієнічній обробці і має досить прийнятну ціну. Вікна — на вікнах повинні бути темні штори, краще жалюзі, що до­помагають у сонячний день позбутися відблисків на моніторах. Го­ризонтальні жалюзі (їх краще ставити в проміжках між склом) на­дійніше закривають від сонячних променів, але для надання більш затишного вигляду кабінету вимагають штор. Якщо використати вертикальні жалюзі, кабінет буде мати більш сучасний і затишний вигляд, але тоді потрібно потурбуватись щоб їх тканина була більш щільною і менше пропускала сонячні промені. Кондиціонер — у КІІКТ необхідно мати кондиціонер. Але ціна кон­диціонера дорівнює вартості одного робочого місця учня, і вчителі жертвують ним на користь збільшення кількості місць. Але за тими ж вимогами ДСанПіН кондиціонер у кабінеті необхідно мати обов'я­зково! Він буде підтримувати потрібну температуру і вологість у приміщенні, а також буде очищувати повітря від пилу і мікробів. Кондиціонери є різних типів: від віконних до «спліт систем». Остан­ні не псують вигляду кабінету і не створюють шуму, оскільки осно­вний блок стоїть ззовні приміщення, але вони «ганяють» повітря, яке є в кабінеті. Отже, коли Ви поставили «спліт систему», то вмон­туйте у кватирки вентилятори, які дадуть змогу провітрювати при­міщення класу під час перерви. Щоб забезпечити циркуляцію пові­тря, один із вентиляторів повинен працювати на вдув, а інший на видув. Для ефективності провітрювання їх потужність повинна за­безпечувати трикратний обмін повітря в класі (3 х об'єм класу). Сигналізація — в її встановленні зацікавлений сам учитель, і який варіант сигналізації Ви виберете, буде залежати від бажання і кош­тів. Середній варіант за ціною та ефективністю: два датчики руху, прилад типу PC з автономним джерелом живлення (акумулятор), сирена. Також бажаний пристрій автодозвону у випадку спрацю­вання сигналізації. Відповідно вікна кабінету повинні бути обладна­ні ґратами (внутрішніми), двері повинні бути посиленої міцності. Меблі — це не тільки парти і стільці. Книжкові шафи також необхід­ні в КПКТ. Там Ви будете зберігати методичну літературу, дидактичні матеріали, демонстраційні зразки, плакати тощо. Основним обладнан­ням робочого місця з ПК є відеомонітор, клавіатура, робочий стіл, сті­лець (крісло), допоміжний пюпітр, підставка для ніг та ін. Під час установлення ПК та організації робочого місця учня, обладнаного відеомонітором, слід забезпечити відповідність конструкції елементів робочо­го місця та їхнього взаємного розташування ергономічним вимогам з урахуванням характеру виконуваної діяльності, комплексності техні­чних засобів, форм організації праці, морфофункціональних та росто-вікових особливостей дітей та підлітків. Конструкція робочого столу повинна забезпечувати можливість оптимального розташування на робочій поверхні обладнання, при цьому треба враховувати його кіль­кість та конструктивні особливості (розмір монітора, клавіатури, пю­пітра та ін.) та характеру роботи, що виконується. Вимоги до меблів, призначених для обладнання КПКТ, де будуть навчатись діти шкіль­ного віку: столи — спеціально сконструйовані одномісні з підставками для відеомонітора; стільці, що зручно і швидко регулюються по висоті і куту нахилу спинки. У разі неможливості придбання таких компле­ксів можна використовувати для встановлення персональних комп'ю­терів звичайні учнівські столи і стільці, які призначені для різних ро­стових груп, але в цьому випадку повинні бути підставки для ніг. Суворе дотримання вимог до меблів зумовлюється тим, що організм дитини, особливо учнів початкової ніколи, ще не досить зміцнілий: хребет, а також хрящі, що сполучають хребці, ще еластичні, зв'язки і м'язи недостатньо міцні. Незміцнілий хребет у разі неправильного си­діння на стільці за столом під час занять набуває нефізіологічного виги­ну, у результаті чого формується неправильна постава і викривлення хребта. Постійний нахил голови вперед, зведення плечей наперед при­зводить до сутулості, округлення спини. Стійка сутулість, у свою чер­гу, викликає інші негативні зміни в організмі: грудна клітка стає пло­скою, зменшується її об'єм, порушується нормальний розвиток органів грудної порожнини, з'являється недостатня амплітуда дихальних ру­хів, затрудняється дихання. Дитина, вдихаючи менше свіжого повіт­ря, одержує недостатню кількість кисню, що приводить до порушення обміну речовин, це відбивається на правильному функціонуванні всіх органів і тканин. У дитини розвивається недокрів'я, знижується апе­тит, вона стає млявою, швидше втомлюється. Окрім усього сказаного вище, у комп'ютерних класах у випадку невідповідності висоти стільця, стола та підставки для відеомонітора зросту учня порушуються: відстань від екрана до очей учня (повинна бути не менше 50 см при розмірі відеомонітора 14"-15" та 60-70 см при розмірі 17"), перпендикулярність лінії зору до центру екрана ВМ; кут розглядання зображення інформації на екрані (повинен бути не менше 45°). А це, у сікло чер­гу, призводить до напруження і перевтомлення зору і, зрештою, до розвит­ку патології зору. Плакати — у КПКТ повинні бути не тільки за темами уроків, але і, у першу чергу, з техніки безпеки і правил поведінки в кабінеті. Квіти — вони послужать не тільки естетичним цілям, але й допомо­жуть обновляти повітря в кабінеті. А деякі, наприклад, кактуси, на­віть нейтралізують один із видів випромінювання, окрім того вони підвищують вологість повітря. Також для підвищення вологості ре­комендуємо мати в КПКТ відкриті ємності з водою. Щоб поєднати корисне з красивим, можна поставити акваріум. До речі, зовсім не обов'язково тримати в ньому рибок! Навіть просто водяні рослини з равликами дозволять Вам і підвищити вологість у кабінеті, і створи­ти затишну атмосферу в ньому. Дошка — вона повинна обов'язково бути під маркер. Позбудьтесь дошки з крейдою. Крейда — це додатковий пил у кабінеті. Вона при­несе шкоду не тільки легеням дітей, але і Вашим комп'ютерам. У ка­бінеті бажано мати пилосос. Після того, як ми провели всі вище названі роботи за всіма необхідними стандартами ми починаємо: Розміщення комп'ютерів та обладнання в КIIКТ. Одне з головних питань оснащення КIIКТ — це правильний вибір розташування робочих місць учнів і устаткування. Тут треба врахову­вати й освітлення (природне і штучне), і форму кабінету, і напрямок всілякого випромінювання, і допоміжні технічні засоби навчання, і ба­гато чого іншого. Здавалося б, найпростіше під час переустаткування кабінету — це про­сто поставити комп'ютери на парти учнів. І витрат менше, і дошка перед очима учнів, і учні сидять обличчям до вчителя. Але таке розташування є, напевно, найбільш неправильним. Головний недолік — це спрямовані в спину спереду сидячих учнів задні сторони моніторів. Як відомо, найшкідливіші. промені «ідуть» саме з вентиляційних отворів на моніторі. Робочі місця з ПК слід розміщувати по периметру кабінету вздовж стін. Таке розміщення з гігієнічної точки зору найбільш оптимальне, оскільки виключає можливість близького знаходження учнів (як пра­цюючих за ПК, так і тих, що не працюють) біля задніх та бокових пове­рхонь відеомоніторів, які випромінюють електромагнітні хвилі. Водно­час для забезпечення граничних рівнів освітленості робота учнів безпо­середньо з екраном ПК повинна здійснюватись при зашторених вікнах і штучному освітленні. Ми пропонуємо один із найпоширеніших способів розміщення тех­ніки і меблів у КПКТ, по периметру кабінету (рис. 1). На рисунку цифрами позначені: 1. Робочі місця учнів. На столах розташовані комп'ютери і необхід­на периферія. 2.Звичайні учнівські парти чи столи. Вони призначені для роботи з підручниками, зошитами, а також використовуються під час прослуховування теоретичного матеріалу. Рис.1 3. Робоче місце вчителя. Тут розташовується комп'ютер (сер­вер), необхідний для роботи вчите­ ля і ті периферійні пристрої, які не­ обхідні вчителю для здійснення нормальної роботи в КІІКТ. 4.Шафи для збереження дидактичних матеріалів і методичної літератури. 5.Дошка для пояснення навчального матеріалу. 6.Акваріум. 7. Вішалка для верхнього одягу та поличка для портфелів. Таке розміщення вигідне і з точки зору прокладення електро- та локальної мереж. Робоче місце вчителя комплектується столом, який дозволяє розміс­тити необхідний набір апаратних засобів (монітор, принтер, сканер, дже­рело безперервного живлення), а також дозволяє вільно розмістити кла­сний журнал, необхідні підручники, конспекти та дидактичний матері­ал. Бажано, щоб робочий стіл вчителя був з тумбами, куди можна покла­сти інсталяційні та інші диски, дискети, які часто використовуються. І тепер, після того, як ми повністю облаштували наш кабінет, необхідно скласти один з найважливіших документів, що мають знаходитись у КІІКТ: Санітарний паспорт кабінету. На кожний КПКТ в навчальному закладі оформляється санітарний паспорт, який має такий вигляд: 1. Паспортна частина Школа №________________________________________________ Адреса:__________________________________________________ вул._______________________________будинок №_____________ ________________________район____________________________ Побудована: по типовому проекту — 1. в пристосованій будові — 2 Розташована: в середині кварталу — 1, біля дороги — 2_________; Рік побудови______________________________________________ Кількість поверхів________________________________________ 2. Санітарно-гігієнічні умови приміщення Кабінет комп'ютерної техніки: глибина (ширина)_______м, довжина_______м, висота_________м, площа___________кв. м, кубатура___________поверх__________м. Орієнтація вікон: північ — 1, південь — 2, схід — 3, захід — 4, південно-західна — 5, північно-західна — 6, південно-східна — 7, північно-східна 8_. Фарбування стін_______________________________________________ Фарбування дошки_____________________________________________ Матеріали для оздоблення стін: олійна фарба — 1, крейда чи вапно — 2, дерев'яні панелі — 3, синтетичні матеріали — 4_____________________ Підлога покрита: фарбою — 1, мастикою — 2_______________________ Наявність штор на вікнах: так — 1, ні — 2_________________________ Колір штор: світлі тони — 1, темні тони — 2________________________ Жалюзі: так — 1, ні — 2________________________________________ Вентиляція: природна — 1, штучна — 2, змішана — 3_______________ Примусова: так — 1, ні — 2_____________________________________ Тип примусової вентиляції:_____________________________________ Приток через: кватирки — 1, фрамуги — 2, канали — 3______________ Кількість каналів____________шт, площа каналів_____________кв. м. Швидкість повітря у витяжному каналі (показники анемометра): початкові значення______________, кінцеві значення__________________ Температура повітря: точка №1 (висота 0,2 м______) внутр. кут. (висота 1,5 м________) точка №2 (висота 0,2 м______) середина (висота 1,5 м__________) точка №3 (висота 0,2 м______) зовн. кут. (висота 1,5 м_________) Показання вологого термометра: точка №1 (висота 0,2 м______) внутр. кут. (висота 1,5 м________) точка №2 (висота 0,2 м______) середина (висота 1,5 м_________) точка №3 (висота 0,2 м______) зовн.кут. (висота 1,5 м_____ ) Відносна вологість повітря: точка №1 (Н — 0,2 м______Н — 1,5м____________) вн. кут. точка №2 (Н — 0,2 м______Н — 1,5м____________) середина точка №3 (Н — 0,2м______Н — 1.5м_____________) зовн. кут Освітлення: природне — 1, штучне — 2, змішане — 3________________ Загальна площа світлових поверхонь_________________________кв. м. КПО%_______________________________________________________ Світловий коефіцієнт___________________________________________ Штучне освітлення_____________________________________________ Типи світильників: Лампи люмінесцентні — 1, лампи розжарювання — 2________________ Загальне освітлення: рівномірн. — 1, локал. — 2, комб. — 3___________ Питома потужність світильників_________________Вт./м. кв. Розміщення світильників відносно екрану__________________________ Висота підвісу світильників______________________________________ Освітлення на робочих місцях: №1___________________№2_________________№3________________ №4___________________№5_________________№6________________ №7___________________№8_________________№9________________ №10_________________№11________________№12_______________ №13_________________№14________________№15________________ №16_________________ Освітлення на вулиці___________________LX Освітлення штучне на робочих місцях: під час роботи — 1, коли відсутні учні — 2: №1___________________№2_________________№3________________ №4___________________№5_________________№6________________ №7___________________№8_________________№9________________ №10_________________№11________________№12_______________ №13_________________№14________________№15________________ №16_________________ Рівень шуму в ДБ_______________________. 3. Організація робочих місць Кількість комп'ютерів_______________________________________шт. Тип ЕОМ_____________________________________________________ Тип відеомонітора______________________________________________ Кількість робочих місць_________________________________________ Розміщення ПК: периметральне чи інший варіант___________________ Працюють: індивідуально — 1, вдвох — 2, більше — 3_______________ Стіл: висота________м, ширина__________м, довжина__________м. Стільці: висота______________м, ширина сидіння_______________м. Висота спинки від підлоги__________м, кут нахилу спинки_________ Можливість регулювання висоти сидіння: так — 1, ні — 2_________4___ Можливість регулювання відстані сидіння від столу: так — 1, ні — 2___ Відстань від очей до екрана_________см. Кут зору____________град. Клавіатура розміщена окремо — так — 1, ні — 2___________________ 4. Режим роботи кабінету Які класи навчаються___________________________________________ Кількість учнів, які одночасно навчаються в кабінеті________________ У тому числі теоретичною частиною_______________________________ Скільки часу учні навчаються за відеомонітором: протягом уроку____хв., протягом дня_______хв., протягом тижня______хв. Скільки часу учні проводять в кабінеті комп'ютерної техніки: протягом дня____________хв., протягом тижня___________хв. Наявність факультативів у кабінеті комп'ютерної техніки. Які класи: початкові — 1, середні — 2, старші — 3______________________________ Протягом якого часу в годинах_____________________________________ Обстеження проведене: Дата і час обстеження Підпис, посада У КІІКТ ведеться журнал інструктажу з техніки безпеки за таким зразком (табл. 1): № з/п Прізвище, ім'я, по батькові того, кого інструктують Дата Зміст інструктажу із зазначенням назви інструкції та виду (ввідний, повторний) Прізвище, ім'я, по батькові, особи, яка проводить інструкту­вання Підпис особи, що пройшла інструкту­вання Підпис особи, що виконувала інструкту­вання Таблиця 1 У кабінеті повинна бути аптечка першої допомоги, вміст якої наводиться в таблиці 2. Таблиця 2 Назва медичних засобів і медикаментів Призначення Кількість Індивідуальні перев'язувальні антисептичні пакети Для накладання пов'язок 3 шт. Бинти Для накладання пов'язок 3 шт. Вата в пакетах 3 шт. Джгут медичний гумовий Для зупинки кровотечі при пораненнях 1 шт. Розчин йоду спиртовий Для змазування шкіри навколо, подряпин на шкірі тощо 1 склянка або 10 ампул Нашатирний спирт (розчин аміаку водний) Застосовувати при запамороченні, втраті свідомості (накапати на ватку 2-3 краплі, піднести до носу потерпілого) 1 флакон Розчин борної кислоти 2% Для промивання очей, примочок, полоскання ротової порожнини 1 флакон Вазелін Для змащування шкіри при опіках ступеня, саднах, подразненнях 1 слоїк Валідол При сильних болях в області серця — по одній таблетці під язик до повного розсмоктування 1 упаковка Якщо Ви виконали всі рекомендації з облаштування КІІКТ, то отри­маєте чудовий кабінет, наприклад, такий, який зображено на рис. 2.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Як пояснити академічну доброчесність учням?

Як пояснити академічну доброчесність учням?