понедельник, 19 июля 2021 г.
Облаштування кабінету інформатики
Перше питання нашої лекції: Вимоги до облаштування КІІКТ.
Розпочнемо з того, що адміністрація школи планує створити кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (далі — КІІКТ). Що ж необхідно врахувати в першу чергу для того, щоб надалі не ускладнювати роботу як учителю інформатики, так і адміністрації.
Перш за все, необхідно уважно ознайомитись із Положенням про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій [1]. У положенні визначено:
- кабінет повинен розміщуватись в окремому приміщенні й мати допоміжне приміщення (лаборантську). Не дозволяється розміщувати кабінети обчислювальної техніки в підвальних приміщеннях будинків.
- площа кабінету: відповідно до вимог приміщення кабінету повинно мати висоту не менше 3,6 м; площу з розрахунку на одне робоче місце, обладнане комп'ютером, не менше 6 м2 та об'єм — не менше 20 м3. За відсутності в навчальному закладі відповідного приміщення допускається мати площу на одне робоче місце не менше 4,5 м2). Відповідно до потреб школи і вимог ДСанПіН підбирається кількість ПК на запропоновану площу кабінету.
Насправді ми маємо наповненість класів не менше ЗО учнів, і для того, щоб забезпечити робоче місце для кожного учня, оптимальною кількістю є 16 комп'ютерів.
Отже, площа кабінету ((16+1)х4,5) дорівнює 76,5 м2.
Орієнтація вікон кабінету повинна бути на північ, північний схід, допускається, як виняток, — на північний захід [1] (п. 3.20 ДНБ В.2.2-3-97).
На що впливає орієнтація вікон? По-перше, на попадання у вікна прямих сонячних променів, по-друге, на температуру в класі. Визначаючи розташування КПКТ, на одне з перших місць ми поставили б вимоги безпеки від несанкціонованого доступу в кабінет.
Лаборантська. Площа лаборантської повинна бути 16-18 м2. Лаборантська повинна мати два входи — з кабінету та з коридору. На нашу думку, обов'язковим є вхід до лаборантської з кабінету. Додатковий вхід з коридору бажаний. Але наявність другого входу вимагає додаткових витрат на засоби сигналізації.
Облаштування, обладнання, реконструкція КПКТ здійснюється відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 №63 (ДСанПіН 5.5.2.008-01), та Державних санітарних норм і правил улаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режиму праці учнів на персональних комп'ютерах, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30.12.98 №9 (ДСанШН 5.5.6.009-98) [1].
Стіни, стеля, підлога й обладнання (меблі, штори, шафи та ін.) повинні мати світлі покриття з матовою фактурою. Забороняється оздоблювати приміщення КПКТ деревостружковими плитами, плівковими та рулонними синтетичними матеріалами, синтетичним килимовим покриттям, миючими шпалерами, шаровим паперовим пластиком та іншими полімерними матеріалами, що можуть виділяти шкідливі хімічні речовини і сприяти підвищенню статичного електричного поля. Поверхня підлоги повинна мати антистатичне покриття та бути зручною для вологого прибирання.
Штучне освітлення КПКТ повинно здійснюватись системою загального освітлення люмінесцентними світильниками білого (ЛВ) чи теплого білого світла (ЛТВ), обрамлених спеціальною розсіюючою арматурою. Необхідно проводити чищення скла вікон та світильників не менше двох разів на рік, а також заміну перегорілих ламп у міру їх виходу із ладу.
У кабінетах та класах учбових закладів, де навчання проводиться із застосуванням персональних комп'ютерів, температура повітря повинна бути 19,5±0,5°С, відносна вологість повітря 60±5%, швидкість руху повітря не більшою 0,1 м/с. Недотримання цих вимог до мікроклімату може призвести до зміни рівня іонізації повітря та співвідношення легких і важких аерофонів у приміщеннях, обладнаних комп'ютерною технікою. У кабінетах та класах навчальних закладів повинен бути забезпечений трикратний обмін повітря за годину. Для охолодження та очищення повітря від пилу в кабінетах та класах можуть бути встановлені побутові кондиціонери, які мають позитивний гігієнічний висновок державної санітарно-гігієнічної експертизи ГСЕУ МОЗ.
У кабінеті для забезпечення оперативного нагляду за дотриманням основних санітарно-гігієнічних вимог бажано мати психрометр (або термометр і гігрометр).
До КІІКТ підводиться окрема телефонна лінія для встановлення зв'язку з установою (провайдером), яка надає послуги до мережі Інтернет, або виділена лінія зв'язку з відповідною установою. Лінія також може використовуватись для постановки кабінету на сигналізацію.
Отже, ми визначили головні вимоги до облаштування КІІКТ, тепер переходимо до наступного не менш важливого питання: Підготовка приміщення для КІІКТ.
Тепер необхідно зробити весь набір ремонтно-будівельних робіт для того, щоб Ваш кабінет міг нормально функціонувати. Наведемо деякі поради щодо проведення таких робіт.
Стеля — найпростіший варіант: просто якісно заґрунтована та побілена. За наявності коштів ми б рекомендували зробити підвісну стелю (красиво, надовго і ніщо не сиплеться на голову та комп'ютери).
Освітлення — вважається, що лампи денного світла найбільш наближені до природного освітлення і не дають відблисків на екранах, тому рекомендуємо обладнати кабінет такими лампами.
Електропроводка — на нашу думку, її краще робити по стіні, не ховаючи її всередину стіни, а просто ізолювавши захисним кожухом, це надійніше, зручніше, простіше. На одну фазу підключайте групу не більше 5-6 комп'ютерів. Кожна група комп'ютерів повинна мати свій автоматичний вимикач. У кабінеті повинен бути і загальний електрорубильник. Розташовуватися він повинен у такому місці, яке буде доступне у випадку виникнення загоряння чи короткого замикання. Звичайно, рубильники розміщують недалеко від робочого місця вчителя. Якщо робоче місце вчителя знаходиться неподалік лаборантської, радимо електрорубильник з «автоматами» розмістити за її дверима, щоб цими достатньо громіздкими пристроями не псувати вигляд кабінету.
На кожен персональний комп'ютер потрібно виділити 3 електророзетки (для системного блоку, монітора і підключення колонок). Також не забудьте про розетки для хаба чи свича. Усі електророзетки повинні бути із заземленням.
Локальна мережа — визначаємо оптимальне місце знаходження мереженого комунікатора «свіча» і від усіх робочих місць учнів, а також учительського місця прокладаємо до нього кабель (виту пару). Прокладку мережі здійснюємо на відстані не менше 50 см. від електропроводки, щоб запобігти впливу магнітного поля на роботу мережі. З урахуванням розвитку кабінету на перспективу мережевий комунікатор повинен мати декілька запасних портів для підключення до майбутньої шкільної мережі. Оптимальним є 24 порти.
Стіни — усі лакофарбові та інші покриття повинні задовольняти вимогам ДСанПіН. Ми радимо обклеїти стіни світлими шпалерами (вони візуально збільшують об'єм приміщення але не миючими!), а щоб під час прибирання кабінету на них залишалось менше плям, варто низ обклеїти більш: темними шпалерами (висотою від 0,8 до 1 м).
Підлога — краще стелити лінолеум. Лінолеум має гарні властивості ізоляції, добре піддається гігієнічній обробці і має досить прийнятну ціну.
Вікна — на вікнах повинні бути темні штори, краще жалюзі, що допомагають у сонячний день позбутися відблисків на моніторах. Горизонтальні жалюзі (їх краще ставити в проміжках між склом) надійніше закривають від сонячних променів, але для надання більш затишного вигляду кабінету вимагають штор. Якщо використати вертикальні жалюзі, кабінет буде мати більш сучасний і затишний вигляд, але тоді потрібно потурбуватись щоб їх тканина була більш щільною і менше пропускала сонячні промені.
Кондиціонер — у КІІКТ необхідно мати кондиціонер. Але ціна кондиціонера дорівнює вартості одного робочого місця учня, і вчителі жертвують ним на користь збільшення кількості місць. Але за тими ж вимогами ДСанПіН кондиціонер у кабінеті необхідно мати обов'язково! Він буде підтримувати потрібну температуру і вологість у приміщенні, а також буде очищувати повітря від пилу і мікробів. Кондиціонери є різних типів: від віконних до «спліт систем». Останні не псують вигляду кабінету і не створюють шуму, оскільки основний блок стоїть ззовні приміщення, але вони «ганяють» повітря, яке є в кабінеті. Отже, коли Ви поставили «спліт систему», то вмонтуйте у кватирки вентилятори, які дадуть змогу провітрювати приміщення класу під час перерви. Щоб забезпечити циркуляцію повітря, один із вентиляторів повинен працювати на вдув, а інший на видув. Для ефективності провітрювання їх потужність повинна забезпечувати трикратний обмін повітря в класі (3 х об'єм класу).
Сигналізація — в її встановленні зацікавлений сам учитель, і який варіант сигналізації Ви виберете, буде залежати від бажання і коштів. Середній варіант за ціною та ефективністю: два датчики руху, прилад типу PC з автономним джерелом живлення (акумулятор), сирена. Також бажаний пристрій автодозвону у випадку спрацювання сигналізації. Відповідно вікна кабінету повинні бути обладнані ґратами (внутрішніми), двері повинні бути посиленої міцності.
Меблі — це не тільки парти і стільці. Книжкові шафи також необхідні в КПКТ. Там Ви будете зберігати методичну літературу, дидактичні матеріали, демонстраційні зразки, плакати тощо. Основним обладнанням робочого місця з ПК є відеомонітор, клавіатура, робочий стіл, стілець (крісло), допоміжний пюпітр, підставка для ніг та ін. Під час установлення ПК та організації робочого місця учня, обладнаного відеомонітором, слід забезпечити відповідність конструкції елементів робочого місця та їхнього взаємного розташування ергономічним вимогам з урахуванням характеру виконуваної діяльності, комплексності технічних засобів, форм організації праці, морфофункціональних та росто-вікових особливостей дітей та підлітків. Конструкція робочого столу повинна забезпечувати можливість оптимального розташування на робочій поверхні обладнання, при цьому треба враховувати його кількість та конструктивні особливості (розмір монітора, клавіатури, пюпітра та ін.) та характеру роботи, що виконується. Вимоги до меблів, призначених для обладнання КПКТ, де будуть навчатись діти шкільного віку: столи — спеціально сконструйовані одномісні з підставками для відеомонітора; стільці, що зручно і швидко регулюються по висоті і куту нахилу спинки. У разі неможливості придбання таких комплексів можна використовувати для встановлення персональних комп'ютерів звичайні учнівські столи і стільці, які призначені для різних ростових груп, але в цьому випадку повинні бути підставки для ніг.
Суворе дотримання вимог до меблів зумовлюється тим, що організм дитини, особливо учнів початкової ніколи, ще не досить зміцнілий: хребет, а також хрящі, що сполучають хребці, ще еластичні, зв'язки і м'язи недостатньо міцні. Незміцнілий хребет у разі неправильного сидіння на стільці за столом під час занять набуває нефізіологічного вигину, у результаті чого формується неправильна постава і викривлення хребта. Постійний нахил голови вперед, зведення плечей наперед призводить до сутулості, округлення спини. Стійка сутулість, у свою чергу, викликає інші негативні зміни в організмі: грудна клітка стає плоскою, зменшується її об'єм, порушується нормальний розвиток органів грудної порожнини, з'являється недостатня амплітуда дихальних рухів, затрудняється дихання. Дитина, вдихаючи менше свіжого повітря, одержує недостатню кількість кисню, що приводить до порушення обміну речовин, це відбивається на правильному функціонуванні всіх органів і тканин. У дитини розвивається недокрів'я, знижується апетит, вона стає млявою, швидше втомлюється.
Окрім усього сказаного вище, у комп'ютерних класах у випадку невідповідності висоти стільця, стола та підставки для відеомонітора зросту учня порушуються: відстань від екрана до очей учня (повинна бути не менше 50 см при розмірі відеомонітора 14"-15" та 60-70 см при розмірі 17"), перпендикулярність лінії зору до центру екрана ВМ; кут розглядання зображення інформації на екрані (повинен бути не менше 45°). А це, у сікло чергу, призводить до напруження і перевтомлення зору і, зрештою, до розвитку патології зору.
Плакати — у КПКТ повинні бути не тільки за темами уроків, але і, у першу чергу, з техніки безпеки і правил поведінки в кабінеті.
Квіти — вони послужать не тільки естетичним цілям, але й допоможуть обновляти повітря в кабінеті. А деякі, наприклад, кактуси, навіть нейтралізують один із видів випромінювання, окрім того вони підвищують вологість повітря. Також для підвищення вологості рекомендуємо мати в КПКТ відкриті ємності з водою. Щоб поєднати корисне з красивим, можна поставити акваріум. До речі, зовсім не обов'язково тримати в ньому рибок! Навіть просто водяні рослини з равликами дозволять Вам і підвищити вологість у кабінеті, і створити затишну атмосферу в ньому.
Дошка — вона повинна обов'язково бути під маркер. Позбудьтесь дошки з крейдою. Крейда — це додатковий пил у кабінеті. Вона принесе шкоду не тільки легеням дітей, але і Вашим комп'ютерам. У кабінеті бажано мати пилосос.
Після того, як ми провели всі вище названі роботи за всіма необхідними стандартами ми починаємо: Розміщення комп'ютерів та обладнання в КIIКТ.
Одне з головних питань оснащення КIIКТ — це правильний вибір розташування робочих місць учнів і устаткування. Тут треба враховувати й освітлення (природне і штучне), і форму кабінету, і напрямок всілякого випромінювання, і допоміжні технічні засоби навчання, і багато чого іншого.
Здавалося б, найпростіше під час переустаткування кабінету — це просто поставити комп'ютери на парти учнів. І витрат менше, і дошка перед очима учнів, і учні сидять обличчям до вчителя. Але таке розташування є, напевно, найбільш неправильним. Головний недолік — це спрямовані в спину спереду сидячих учнів задні сторони моніторів. Як відомо, найшкідливіші. промені «ідуть» саме з вентиляційних отворів на моніторі.
Робочі місця з ПК слід розміщувати по периметру кабінету вздовж стін. Таке розміщення з гігієнічної точки зору найбільш оптимальне, оскільки виключає можливість близького знаходження учнів (як працюючих за ПК, так і тих, що не працюють) біля задніх та бокових поверхонь відеомоніторів, які випромінюють електромагнітні хвилі. Водночас для забезпечення граничних рівнів освітленості робота учнів безпосередньо з екраном ПК повинна здійснюватись при зашторених вікнах і штучному освітленні.
Ми пропонуємо один із найпоширеніших способів розміщення техніки і меблів у КПКТ, по периметру кабінету (рис. 1).
На рисунку цифрами позначені:
1. Робочі місця учнів. На столах розташовані комп'ютери і необхідна периферія.
2.Звичайні учнівські парти чи столи. Вони призначені для роботи з підручниками, зошитами, а також використовуються під час прослуховування теоретичного матеріалу.
Рис.1
3. Робоче місце вчителя. Тут розташовується комп'ютер (сервер), необхідний для роботи вчите
ля і ті периферійні пристрої, які не обхідні вчителю для здійснення нормальної роботи в КІІКТ.
4.Шафи для збереження дидактичних матеріалів і методичної літератури.
5.Дошка для пояснення навчального матеріалу.
6.Акваріум.
7. Вішалка для верхнього одягу та поличка для портфелів.
Таке розміщення вигідне і з точки зору прокладення електро- та локальної мереж.
Робоче місце вчителя комплектується столом, який дозволяє розмістити необхідний набір апаратних засобів (монітор, принтер, сканер, джерело безперервного живлення), а також дозволяє вільно розмістити класний журнал, необхідні підручники, конспекти та дидактичний матеріал. Бажано, щоб робочий стіл вчителя був з тумбами, куди можна покласти інсталяційні та інші диски, дискети, які часто використовуються.
І тепер, після того, як ми повністю облаштували наш кабінет, необхідно скласти один з найважливіших документів, що мають знаходитись у КІІКТ: Санітарний паспорт кабінету.
На кожний КПКТ в навчальному закладі оформляється санітарний паспорт, який має такий вигляд:
1. Паспортна частина
Школа №________________________________________________
Адреса:__________________________________________________
вул._______________________________будинок №_____________
________________________район____________________________
Побудована: по типовому проекту — 1. в пристосованій будові — 2
Розташована: в середині кварталу — 1, біля дороги — 2_________;
Рік побудови______________________________________________
Кількість поверхів________________________________________
2. Санітарно-гігієнічні умови приміщення
Кабінет комп'ютерної техніки:
глибина (ширина)_______м, довжина_______м, висота_________м,
площа___________кв. м, кубатура___________поверх__________м.
Орієнтація вікон: північ — 1, південь — 2, схід — 3, захід — 4, південно-західна — 5, північно-західна — 6, південно-східна — 7, північно-східна 8_.
Фарбування стін_______________________________________________
Фарбування дошки_____________________________________________
Матеріали для оздоблення стін: олійна фарба — 1, крейда чи вапно — 2,
дерев'яні панелі — 3, синтетичні матеріали — 4_____________________
Підлога покрита: фарбою — 1, мастикою — 2_______________________
Наявність штор на вікнах: так — 1, ні — 2_________________________
Колір штор: світлі тони — 1, темні тони — 2________________________
Жалюзі: так — 1, ні — 2________________________________________
Вентиляція: природна — 1, штучна — 2, змішана — 3_______________
Примусова: так — 1, ні — 2_____________________________________
Тип примусової вентиляції:_____________________________________
Приток через: кватирки — 1, фрамуги — 2, канали — 3______________
Кількість каналів____________шт, площа каналів_____________кв. м.
Швидкість повітря у витяжному каналі (показники анемометра): початкові
значення______________, кінцеві значення__________________
Температура повітря:
точка №1 (висота 0,2 м______) внутр. кут. (висота 1,5 м________)
точка №2 (висота 0,2 м______) середина (висота 1,5 м__________)
точка №3 (висота 0,2 м______) зовн. кут. (висота 1,5 м_________)
Показання вологого термометра:
точка №1 (висота 0,2 м______) внутр. кут. (висота 1,5 м________)
точка №2 (висота 0,2 м______) середина (висота 1,5 м_________)
точка №3 (висота 0,2 м______) зовн.кут. (висота 1,5 м_____ )
Відносна вологість повітря:
точка №1 (Н — 0,2 м______Н — 1,5м____________) вн. кут.
точка №2 (Н — 0,2 м______Н — 1,5м____________) середина
точка №3 (Н — 0,2м______Н — 1.5м_____________) зовн. кут
Освітлення: природне — 1, штучне — 2, змішане — 3________________
Загальна площа світлових поверхонь_________________________кв. м.
КПО%_______________________________________________________
Світловий коефіцієнт___________________________________________
Штучне освітлення_____________________________________________
Типи світильників:
Лампи люмінесцентні — 1, лампи розжарювання — 2________________
Загальне освітлення: рівномірн. — 1, локал. — 2, комб. — 3___________
Питома потужність світильників_________________Вт./м. кв.
Розміщення світильників відносно екрану__________________________
Висота підвісу світильників______________________________________
Освітлення на робочих місцях:
№1___________________№2_________________№3________________
№4___________________№5_________________№6________________
№7___________________№8_________________№9________________
№10_________________№11________________№12_______________
№13_________________№14________________№15________________
№16_________________
Освітлення на вулиці___________________LX
Освітлення штучне на робочих місцях:
під час роботи — 1, коли відсутні учні — 2:
№1___________________№2_________________№3________________
№4___________________№5_________________№6________________
№7___________________№8_________________№9________________
№10_________________№11________________№12_______________
№13_________________№14________________№15________________
№16_________________
Рівень шуму в ДБ_______________________.
3. Організація робочих місць
Кількість комп'ютерів_______________________________________шт.
Тип ЕОМ_____________________________________________________
Тип відеомонітора______________________________________________
Кількість робочих місць_________________________________________
Розміщення ПК: периметральне чи інший варіант___________________
Працюють: індивідуально — 1, вдвох — 2, більше — 3_______________
Стіл: висота________м, ширина__________м, довжина__________м.
Стільці: висота______________м, ширина сидіння_______________м.
Висота спинки від підлоги__________м, кут нахилу спинки_________
Можливість регулювання висоти сидіння: так — 1, ні — 2_________4___
Можливість регулювання відстані сидіння від столу: так — 1, ні — 2___
Відстань від очей до екрана_________см. Кут зору____________град.
Клавіатура розміщена окремо — так — 1, ні — 2___________________
4. Режим роботи кабінету
Які класи навчаються___________________________________________
Кількість учнів, які одночасно навчаються в кабінеті________________
У тому числі теоретичною частиною_______________________________
Скільки часу учні навчаються за відеомонітором: протягом уроку____хв.,
протягом дня_______хв., протягом тижня______хв.
Скільки часу учні проводять в кабінеті комп'ютерної техніки: протягом
дня____________хв., протягом тижня___________хв.
Наявність факультативів у кабінеті комп'ютерної техніки. Які класи: початкові — 1, середні — 2, старші — 3______________________________
Протягом якого часу в годинах_____________________________________
Обстеження проведене:
Дата і час обстеження
Підпис, посада
У КІІКТ ведеться журнал інструктажу з техніки безпеки за таким зразком (табл. 1):
№
з/п
Прізвище, ім'я, по
батькові того, кого інструктують
Дата
Зміст інструктажу із зазначенням
назви інструкції та виду (ввідний, повторний)
Прізвище, ім'я, по батькові,
особи, яка проводить інструктування
Підпис особи, що
пройшла інструктування
Підпис особи, що
виконувала інструктування
Таблиця 1
У кабінеті повинна бути аптечка першої допомоги, вміст якої наводиться в таблиці 2.
Таблиця 2
Назва медичних засобів і медикаментів
Призначення
Кількість
Індивідуальні перев'язувальні антисептичні пакети
Для накладання пов'язок
3 шт.
Бинти
Для накладання пов'язок
3 шт.
Вата в пакетах
3 шт.
Джгут медичний гумовий
Для зупинки кровотечі при пораненнях
1 шт.
Розчин йоду спиртовий
Для змазування шкіри навколо, подряпин на шкірі тощо
1 склянка або 10 ампул
Нашатирний спирт (розчин аміаку водний)
Застосовувати при запамороченні, втраті свідомості (накапати на ватку 2-3 краплі, піднести до носу потерпілого)
1 флакон
Розчин борної кислоти 2%
Для промивання очей, примочок, полоскання ротової порожнини
1 флакон
Вазелін
Для змащування шкіри при опіках ступеня, саднах, подразненнях
1 слоїк
Валідол
При сильних болях в області серця — по одній таблетці під язик до повного розсмоктування
1 упаковка
Якщо Ви виконали всі рекомендації з облаштування КІІКТ, то отримаєте чудовий кабінет, наприклад, такий, який зображено на рис. 2.
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
-
Змішане навчання Навчання в школі + Онлайн-навчання = Змішане навчання Змішане навчання – це поєднання онлайн та офлайн...
-
УРЯД СХВАЛИВ ПРОПОЗИЦІЮ МОН ПРО ВНЕСЕННЯ НА РОЗГЛЯД ВРУ ЗАКОНОПРОЄКТА ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ВСТУПНОЇ КАМПАНІЇ У 2023 РОЦІ
-
http://osvita.ua/doc/files/news/787/78704/Nakaz_2736__3_.pdf
Як пояснити академічну доброчесність учням?
Як пояснити академічну доброчесність учням?
Комментариев нет:
Отправить комментарий